Thursday 24 August 2017

Bilateral Vs Multilateral Handels System


Multilaterala handelsfacilitet - MTF. What är en multilateral handelsfacilitet - MTF. A multilaterala handelsfacilitet MTF är ett handelssystem som underlättar utbyte av finansiella instrument mellan flera parter Multilaterala handelsfaciliteter gör det möjligt för berättigade kontraktsaktörer att samla och överföra olika värdepapper, speciellt instrument som kanske inte har en officiell marknad Dessa anläggningar är ofta elektroniska system som styrs av godkända marknadsoperatörer eller större investeringsbanker. Traders skickar vanligtvis beställningar elektroniskt, där en matchande mjukvaru-motor används för att koppla köpare till säljare. BREAKNING NER Multilateral Trading Facility - MTF. Multilateral trading facilities erbjuder detaljhandelsinvesterare och värdepappersföretag ett alternativt möte för handel på formella utbyten Dessutom har MTF mindre restriktioner kring tillgången av finansiella instrument för handel, vilket gör att deltagarna kan utbyta mer exotiska tillgångar. WORLD TRADE ORGANIZATION. UNDERSTA WTO: s principer Principerna för handelssystemet. WTO-avtalen är långa och komplexa eftersom de är lagliga texter som täcker ett brett spektrum av aktiviteter. De handlar om jordbruk, textilier och kläder, bank, telekommunikation, statliga inköp, industristandarder och produktsäkerhet, Livsmedelshygieniska bestämmelser, immateriella rättigheter och mycket mer Men ett antal enkla grundläggande principer löper genom alla dessa dokument. Dessa principer är grunden för det multilaterala handelssystemet. En närmare titt på dessa principer. Klicka på för att öppna ett föremål Ett träd För sidnavigering öppnas här om du aktiverar JavaScript i din webbläsare.1 Mestbegunstigade nation MFN behandlar andra människor lika Enligt WTO-avtalen kan länder normalt inte diskriminera mellan sina handelspartner Ge någon någon speciell fördel, till exempel en lägre tullsats för en av sina produkter och du måste göra detsamma för alla andra WTO-medlemmar. Denna princip kallas mest - MFN-behandling med begravad nation se rutan Det är så viktigt att det är den första artikeln i GATT-avtalet om handel med varor som reglerar handel med varor MFN är också en prioritet i Allmänna avtalet om handel med tjänster GATS Artikel 2 och avtalet om handelsrelaterade aspekter av immateriella rättigheter TRIPS Artikel 4, även om principen hanteras något annorlunda i alla avtal Tillsammans omfattar de tre avtalen alla tre huvudområdena för handel som hanteras av WTO. Vissa undantag är tillåtna. Till exempel kan länder sätta Upp ett frihandelsavtal som endast gäller varor som handlas inom gruppen som diskriminerar varor från utsidan eller de kan ge utvecklingsländerna särskild tillgång till sina marknader eller ett land kan höja hindren mot produkter som anses bedrivas orättvist från specifika länder och i tjänster, länder är tillåtna, under begränsade omständigheter, att diskriminera Men avtalen tillåter endast dessa undantag und Stränga villkor Allmänt innebär MFN att varje gång ett land sänker ett handelshinder eller öppnar en marknad måste den göra samma varor eller tjänster från alla sina handelspartner, oavsett om de är rika eller fattiga, svaga eller starka.2 National Behandling Behandla utlänningar och lokalbefolkningen lika Importerade och lokalt producerade varor bör behandlas lika minst efter det att utländska varor har kommit in på marknaden Detsamma gäller för utländska och inhemska tjänster samt till utländska och lokala varumärken, upphovsrätt och patent. Denna princip om nationell behandling som ger andra samma behandling som ens egna medborgare återfinns också i alla de tre huvudsakliga WTO-avtalen artikel 3 i GATT artikel 17 i GATS och artikel 3 i TRIPS, även om principen hanteras något annorlunda i var och en av dem. behandling gäller endast när en produkt, tjänst eller objekt av immateriell egendom har gått in på marknaden. Därför är tullar vid import inte ett brott mot nationella behandling även om lokalt producerade produkter inte belastas med en likvärdig skatt. Frisätt handeln gradvis genom förhandlingar tillbaka till toppen. Löpande handelshinder är ett av de mest uppenbara sätten att uppmuntra handel. De berörda hindren inkluderar tullar eller avgifter och åtgärder som import förbud eller kvoter som begränsar kvantiteter selektivt. Andra gånger har även andra problem som byråkrati och växelkurspolitik diskuterats. Sedan GATTs skapelse 1947-48 har det gått åtta omgångar av handelsförhandlingar. En nionde runda under Doha Development Agenda är nu på väg Först fokuserade de på att sänka tullar på importerade varor Som ett resultat av förhandlingarna hade industriländerna i slutet av 1990-talet tullsatser på industrivaror stadigt minskat till mindre än 4. Men på 1980-talet Förhandlingarna hade utvidgats till att omfatta icke-tariffära hinder på varor och till de nya områden som tjänster och immateriella rättigheter. Upplåning av marknader kan vara fördelaktigt, men det kräver också anpassning. WTO-avtalen tillåter länder att gradvis införa förändringar genom progressiv liberalisering. Utvecklingsländerna ges vanligtvis längre tid för att uppfylla sina skyldigheter. Redovisning genom bindning och öppenhet bakåt. Ibland kan det vara lika lovande att inte hävda handelshinder Viktigt som att sänka en, eftersom löftet ger företagen en tydligare bild av sina framtida möjligheter. Med stabilitet och förutsägbarhet uppmuntras investeringar, skapas arbetstillfällen och konsumenterna kan fullt ut njuta av fördelarna med konkurrensval och lägre priser. Det multilaterala handelssystemet är ett försök av Regeringar för att göra affärsmiljön stabil och förutsägbar. Uruguayrundan ökade bindningar. Andelar av avgifter bundna före och efter 1986-94 samtalen. Dessa är tulltaxor, så procentsatser vägs inte i volym eller värde. I WTO, när länderna är överens om att öppna sina marknader för varor eller tjänster, binder de sina åtaganden. För varor är dessa bindningar tak för tullsatser. Ibland länder beskattar import till priser som är lägre än de bundna priserna Ofta gäller det i utvecklingsländer I utvecklade länder tenderar de faktiska faktiska avgifterna och de bundna räntorna att vara samma. Ett land kan ändra sina bindningar, men först efter att ha förhandlat med sina handelspartner som kan innebära att de kompenserar dem för handelsförlust En av resultaten från Uruguayrundan av multilaterala handelsförhandlingar var att öka mängden handel under bindande åtaganden se tabell I jordbruket har 100 av produkterna nu bundna taxor Resultatet av alla Detta är en väsentligt högre grad av marknadssäkerhet för handlare och investerare. Systemet försöker förbättra förutsägbarheten och stabiliteten på andra sätt som w ell Ett sätt är att avskräcka från användningen av kvoter och andra åtgärder som används för att fastställa gränser för importmängder som administrerar kvoter kan leda till mer byråkrati och anklagelser om orättvisa spel. En annan är att göra ländernas handelsregler så tydliga och offentligt transparenta som möjligt. Många WTO-avtal kräver att regeringar offentliggör sina policies och praxis offentligt inom landet eller genom att anmäla WTO. Den regelbundna övervakningen av nationella handelspolitiska åtgärder genom mekanismen för övervakning av handelspolitiken utgör ett ytterligare medel för att uppmuntra insyn både nationellt och på multilateral nivå. WTO är ibland beskrivs som en frihandelsinstitution, men det är inte helt korrekt. Systemet tillåter tariffer och, under begränsade omständigheter, andra former av skydd. Det är mer exakt ett system med regler för öppen, rättvis och oavbruten konkurrens. Reglerna om icke-diskriminering MFN och nationell behandling är utformade för att säkra rättvisa handelsvillkor Så är de o N-dumpning som exporterar till en lägre kostnad för att få marknadsandelar och subventioner. Problemen är komplexa och reglerna försöker fastställa vad som är rättvist eller orättvist, och hur regeringar kan reagera, särskilt genom att ta ut ytterligare importtullar beräknade för att kompensera för skador som orsakats av orättvisa Handel. Många av de andra WTO-avtalen syftar till att stödja rättvis konkurrens inom jordbruket, immateriella rättigheter, tjänster, till exempel avtalet om offentlig upphandling ett plurilateralt avtal eftersom det är undertecknat av endast några WTO-medlemmar utökar konkurrensreglerna för inköp av tusentals regeringar enheter i många länder och så vidare. Att uppmuntra utveckling och ekonomiska reformer uppifrån. WTO-systemet bidrar till utveckling Å andra sidan behöver utvecklingsländerna flexibilitet i den tid de tar för att genomföra systemavtalet och avtalen själva ärver de tidigare GATT-bestämmelser som tillåter särskilt stöd och handelsmedgivanden för utvecklingsländer tre fjärdedelar av WTO-medlemmar är utvecklingsländer och länder i övergång till marknadsekonomier. Under sju och ett halvt år av Uruguayrundan genomförde över 60 av dessa länder autonomt handelsliberaliseringsprogram. Samtidigt var utvecklingsländer och övergångsekonomier mycket mer Aktiv och inflytelserik i förhandlingarna i Uruguay-rundan än i någon tidigare omgång, och de är ännu mer i den nuvarande utvecklingsagendan för Doha. I slutet av Uruguayrundan var utvecklingsländerna beredda att ta på sig de flesta av de skyldigheter som krävs Utvecklade länder Men avtalen gav dem övergångsperioder för att anpassa sig till de mer obekanta och kanske svåra WTO-bestämmelserna, särskilt för de fattigaste minst utvecklade länderna. Ett ministerbeslut antaget i slutet av rundan säger att bättre länder ska accelerera genomförande av åtaganden om marknadstillträde på varor som exporteras av de minst utvecklade länderna, och det ser ks ökat tekniskt bistånd för dem På senare tid har utvecklade länder börjat tillåta tullfri och kvotfri import för nästan alla produkter från minst utvecklade länder. Allt detta går WTO och dess medlemmar fortfarande igenom en inlärningsprocess. Nuvarande utvecklingsagenda i Doha omfattar utvecklingsländer oro över de svårigheter de står inför för att genomföra avtalen i Uruguayrundan. Handelssystemet bör vara. Utan diskriminering bör ett land inte diskriminera mellan sina handelspartner och ge dem lika gynnade nationer eller MFN-status och det bör inte diskriminera mellan sina egna och utländska produkter, tjänster eller medborgare som ger dem nationella behandlingar. Frisörbarriärer kommer ner genom förhandlingar. Förutsägbara utländska företag, investerare och regeringar borde vara övertygade om att handelshinder, inklusive tullar och icke-tariffära hinder, inte ska höjas godtyckligt Tullsatser och marknadsåtaganden är bundna i WTO . Mer konkurrenskraftigt motverkar orättvisa metoder som exportsubventioner och dumpningsprodukter till lägre kostnad för att få marknadsandelar. Mer fördelaktiga för mindre utvecklade länder, vilket ger dem mer tid att anpassa sig, större flexibilitet och speciella privilegier. Det låter som en motsägelse. Det föreslår särskild behandling , men i WTO betyder det faktiskt att icke-diskriminering behandlar nästan alla lika. Det här är vad som händer Varje medlem behandlar alla andra medlemmar lika som mest gynnade handelspartner Om ett land förbättrar de fördelar som det ger till en handelspartner, har det att ge samma bästa behandling till alla andra WTO-medlemmar så att de alla fortsätter mest gynnade. Största nationen MFN-status betyder inte alltid lika behandling De första bilaterala MFN-fördragen inrättar exklusiva klubbar bland ett land mest eftertraktade handel Partner Under GATT och nu WTO är MFN-klubben inte längre exklusiv. MFN-principen säkerställer att varje land behandlar sitt över 140 medlidande s. Men det finns några undantag. VERDENSHANDELSORGANISATION. Jag är väldigt glad att gå med dig alla idag i Bangalore under temat Emergent India Nya roller och nya ansvarsområden Att göra detta i Bangalore är ingen tillfällighet Indiens tredje största stad, som står för 35 av Indien s mjukvaruexport och hem till prestigefyllda högskolor och forskningsinstitutioner inom områden som IT eller bioteknik, är Bangalore idag ett exempel på hur globalisering och öppenhet kan ge enorma möjligheter och fördelar för våra medborgare. Men med framgång kommer också utmaningar luftförorening Trafikstockningar eller infrastrukturbehov är bara några Dessa är också resultatet av globaliseringen, och om vi vill att det ska vara acceptabelt för oss alla måste vi också ta itu med dessa utmaningar på huvudet, som titeln på denna konferens föreslår. En av globaliseringens manifestationer, med dess positiva effekter men även dess nackdelar. I dag är det uppenbart att marknadskrafts enda arbete inte kommer att räcka för att sprida bene Passar globaliseringen till alla och att vi måste utveckla instrument för att utnyttja globaliseringen och se till att både utvecklade länder och utvecklingsländer dra nytta av det, och att de i våra samhällen som drabbas av de omvandlingar som globaliseringen medför är tillräckligt omhändertagna. En av de verktyg vi har för att utnyttja globaliseringen är det multilaterala handelssystemet, WTO, och därmed förhandlingsrundan som inleddes 2001 i Doha under bana Doha-utvecklingsagendan. Det är avsett att balansera världshandelssystemet till förmån för utvecklingsländerna genom större marknadsöppning och nya handelsregler anpassade till de nya förändringshandelns realiteterna under XXI-talet. Men som WTO och dess föregångare, GATT, har utvecklats har en mängd preferenshandelsavtal slutits av WTO-medlemmarna. År 2010 var cirka 400 sådana avtal kan vara aktiva. Dessa preferensavtal strider mot principen om icke-diskriminering som är en av hörnstenarna i WTO Om så är fallet, varför är så många länder redo att acceptera regler och discipliner på den bilaterala nivån som de inte är beredda att acceptera på den multilaterala nivån. Åtgärder för regionala handelsavtal. Enligt min åsikt finns det flera anledningar till Attraktivitet för bilaterala avtal i jämförelse med multilaterala förhandlingar. För det första verkar de snabbare slutsatsen Færre partier innebär att preferenshandelsavtal kan förknippas inom en kortare tid. Detta är vanligtvis mycket attraktivt för både politiker och näringsliv som söker Snabba resultat. För det andra kan de komma in i nya områden. På grund av likheter i intressen och ofta vanligare värden kan bilaterala handelsavtal gå in i nya områden som investering, konkurrens, tekniska standarder, arbetsstandarder eller miljöbestämmelser där det inte finns någon konsensus bland WTO-medlemmar. För det tredje innehåller många av de senaste frihandelsavtalen politiska eller geopolitiska överväganden för att utveckla Länder som förhandlar med mer kraftfulla utvecklade länder är det vanligtvis förväntan om exklusiva preferensfördelar, förväntningar på utvecklingsbistånd och andra icke-handelsbelöningar. De ses också som ett instrument för att få brownie-poäng och få en fördel gentemot andra WTO-medlemmar. Bilaterala handelsavtal är också användbara för förhandlare att lära sig att förhandla och därigenom bidra till att stärka landets handelsinstitutioner. Många regionala handelsavtal har varit grunden för fred och ökad politisk stabilitet. Slutligen används de ofta som instrument för inhemsk reform i områden varav det multilaterala systemet erbjuder en svagare hävstångseffektivitet. Varför bilaterala handelsavtal inte kan ersätta multilaterala regler. Men enligt min mening kan bilaterala avtal inte ersätta de multilaterala handelsreglerna. Att lägga bort vad vi fick veta av handelsteorihandböcker, till exempel att de skapar handelsdirigering och byteimport från de mest effektiva globala leverantörerna skulle jag l Ike för att betona fyra viktiga begränsningar av bilaterala avtal. För det första kan ingåendet av preferenshandelsavtal skapa ett incitament för ännu mer diskriminering, vilket så småningom kommer att skada alla handelspartner. Länder utanför ett avtal kommer att försöka sluta avtal med en av dem som är inne För att undvika uteslutning Detta har kallats domino - eller bandwagon-effekten och är orsaken till en stor del av den regionala handelsavtalsaktiviteten som ses i Asien nyligen. Med andra ord är konsekvensen att preferenser som erhållits genom att skapa ett förmånsavtal mot konkurrenter tenderar att vara korta - lived Ju mer avtal du har desto mindre meningsfulla preferenser skulle vara. För det andra kan bilaterala avtal inte lösa systemiska problem som ursprungsregler, antidumpning, jordbruks - och fiskesubventioner. Dessa frågor kan helt enkelt inte hanteras på bilateral nivå. Ta till exempel, Förhandlingar om att eliminera eller minska handelsförvrängande jordbrukssubventioner, eller fiskesubventioner Det finns inget sådant som en bilateral jordbrukare eller en fiskare eller en bilateral kyckling och en multilateral bonde eller kyckling eller fisk. Stöd ges till jordbrukare för all sin fjäderfäproduktion. Samma gäller för regler om antidumpning. Spridningen av regionala handelsavtal kan väsentligt komplicera handelsmiljön, skapa en webbsida av osammanhängande regler. Ta ursprungsregler Ett ökande antal WTO-medlemmar är part i tio eller fler regionala handelsavtal, varav de flesta för en viss medlem innehåller avtal Specifika ursprungsregler som är nödvändiga för att se till att preferenserna går till din partner och inte till andra. Det komplicerar de affärsprocesser som kan vara skyldiga att skräddarsy sina produkter för olika preferensmarknader för att uppfylla ursprungsregler. Det komplicerar också livet för tulltjänstemän som är skyldiga att bedöma samma produkt annorlunda beroende på dess ursprung och därmed äventyra insynen Av handelsregimen Låna uttrycket som används av professor Bhagwati här är här vi börjar ha en riktig spagettiskål med vridna ursprungsregler. Slutligen innebär det för många små och svaga utvecklingsländer att ett bilateralt avtal med ett starkt stort land innebär mindre Hävstångseffekt och en svagare förhandlingsposition jämfört med att i de multilaterala samtalen Det kanske inte är fallet för Indien, Kina, Brasilien, USA och EG, det kommer att vara sant för Mauritius, Sri Lanka, Kambodja eller Ghana. WTO mot regionala handelsavtal. GATT och nu WTO erkänner medlemsländernas villkorade rätt att bilda regionala handelsavtal och i den utsträckning det är nödvändigt att upphäva vissa WTO-skyldigheter. WTO ställer in tre typer av materiella villkor för regionala avtal För att vara WTO-konsekvent Först med hänsyn till den övergripande effekten av det regionala handelsavtalet gentemot övriga ledamöter är det skyldigheten att inte hämta hinder för handel med tredje part Är kvantifierbar vad gäller tariffer men mindre lätt att mäta när det gäller andra handelsregler såsom standarder eller ursprungsregler. Andra med hänvisning till vad vi kallar det externa kravet. Ett frihandelsavtal kan inte leda till högre importtullar för dess medlemmar medan en Tullunionen måste harmonisera medlemmarnas yttre handelspolitik och kompensera drabbade icke-medlemmar. För det tredje måste de tariffer och andra restriktiva handelsbestämmelser avvecklas på väsentligt hela handeln om den interna dimensionen av regionala handelsavtal. Återigen kan tullkomponenten vara Kvantifierad men det är svårare att avgöra när det gäller andra restriktiva handelsbestämmelser eftersom det inte finns någon överenskommen definition av termen. Det är därför uppenbart att WTO tillåter regionala handelsavtal, vars verksamhet inte bör leda till situationer där de icke - - party skulle betala priset på interna preferenser För att säkerställa samstämmighet måste de regionala avtalen inte vara omedelbart Omtänkt till WTO och granskats av sina kamrater innan regionalavtalet tillämpas. Eftersom regionala handelsavtal är kvar för att stanna och med tanke på att WTO tillåter dem under vissa förutsättningar att den utmaning vi står inför idag är hur man ska se till att De bidrar till världshandelssystemets hälsa genom att minimera riskerna för att de begränsar globalt välfärd och begränsar skalfördelar. Därför beslutade WTO-medlemmar att ta med frågan om regionalt avtal på dagordningen för de pågående förhandlingarna under Doha Development Dagordning Ett första steg har gjorts i den här riktningen med antagandet av WTO-medlemmar i december i december av en mekanism för att öka insynen i de bilaterala avtal som ingåtts av WTO-medlemmar. Det begär att anmälan av ett nytt bilateralt handelsavtal före tillämpningen av förmånsbehandling sker. för en förstärkt roll för WTO, där sekretariatet, på eget ansvar och i samråd med parterna, ska Ll förbereda en faktuell presentation av alla regionala handelsavtal som anmälts till WTO För närvarande är processen frivillig. Den faktiska presentationen kommer att ge en systematisk bild av de regionala handelsavtalens handelsliberalisering och lagstiftningsaspekter. Vad kan vi göra för att förbättra samlevnaden av Bilaterala och multilaterala handelsavtal Jag anser att vi måste ta itu med spaghettiskålen med ursprungsregler Harmonisering av ursprungsregler som är enkla, lätta att tillämpa och icke-restriktiva inom olika regionala handelsavtal skulle förenkla handelsvillkoren och bidra mycket till öppenhet. Hård Arbetet fortsätter på denna fråga, men att vara uppriktigt, utan allvarliga resultat för medlemmarna. Att driva titeln på denna händelse bör vi gå bilateralt eller multilateralt. Svaret är enligt min mening ett starkt och modernt multilateralt handelssystem i kombination med regionala handelsavtal som Förstärka snarare än att undergräva dess fördelar Ett starkt multilateralt handelssystem kompletterar Ed inte ersatt av en ny generation av regionala handelsavtal Om du tillåter mig en analogi med indisk mat, är regionala handelsavtal peppar i en god currysås, vilket är de multilaterala avtalen. Peppar ger smak och kan förbättra en karrysås, men peppar ensam är Inte välsmakande och god peppar i en dålig sås, kommer inte göra tricket Använd fel recept och det kommer att bli en katastrofal middag. När India har ingått, har Indien tecknat frihandelsavtal med Sri Lanka, Bhutan, Singapore och är inblandad i Sydafas frihandelsavtal SAFTA Indien förhandlar också med ASEAN-länderna, Chile, Mauritius, Mercosur, SACU och Thailand Mer nyligen har förslag om frihandelsavtal med Korea, Kina, Malaysia och några andra länder lämnats i jämförelse med USA eller EG , Indien hade inte så många som frihandelsavtal, men det förefaller mig som Indien snabbt påskyndar. I det här sammanhanget är jag mycket glad att se att i sina rekommendationer till den indiska regeringen, förbundet Jon av indisk industri CII har ställt sig klart att bilaterala förhandlingar för att främja frihandel inte ska ses som ett ersättare för insatserna i multilaterala förhandlingar. Jag skulle vilja ta tillfället i akt att uppskatta ditt arbete och räkna med indiska näringsliv och tänkande Tankar stödjer inte att avleda sin uppmärksamhet från det multilaterala handelssystemet och de pågående Doharundans förhandlingarna. Vi är vid ett bestämt ögonblick i de pågående förhandlingarna om Doha-utvecklingsagendan. Fönstret för möjligheter framför oss kommer att stängas någon gång i år. En hel del Av politisk energi har nyligen kommit fram från ledare i Europa, USA eller ASEAN bara förra helgen Afrikanska handelsministrarna har sagt mycket tydligt igår i Addis Abeba deras oro i nuvarande läget av förhandlingarna och deras vilja att avsluta. Vi måste nu ta tillfället i akt att översätta denna politiska energi i förändringar i förhandlingspositionerna Det här är ingen tid att förutse eller reflektera det här är dags för Åtgärd Nästa vecka som ett antal ministrar träffas i Davos kommer vi att få möjlighet att kartlägga nästa steg i förhandlingarna under de närmaste veckorna. Jag är övertygad om att Indien kommer att visa sitt ledarskap och göra ett konstruktivt bidrag till att gå in i den sista förloppet av WTO Round. Thank you for your attention. Problem som tittar på denna sida Vänligen kontakta närmare detaljer om operativsystemet och webbläsaren du använder.

No comments:

Post a Comment